سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چشمها، پیش قراولان دلهایند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :1
کل بازدید :54630
تعداد کل یاداشته ها : 47
103/1/31
6:23 ع
موسیقی

کسی که با دید منفی به اشخاص و امور می نگرد شانسی برای موفقیت ندارد .

در یک کلبه ی محقر دور از شهر در یک خانواده ی فقیر دختر کوچکی به دنیا آمده بود. زایمان ، زودتر از موعد مقرر انجام شده بود و او نوزاد زود رس ، ضعیف و شکننده ای بود . همه شک داشتند که زنده بماند .

وقتی 4 ساله شد بیماری ذات الریه و مخملک را با هم گرفت ، ترکیب خطرناکی که پای چپ او را از کار انداخت و فلج کرد . اما او خوش شانس بود چون مادری داشت که او را تشویق و دلگرم می کرد . مادرش به او گفت : علی رغم مشکلی که در پایت داری با زندگی ات هر کاری که بخواهی می توانی بکنی ، تنها چیزی که احتیاج داری ایمان ، مداومت در کار ، ج‍رات و یک روح سرسخت و مقاوم است .

بدین ترتیب در 9 سالگی دختر کوچولو بست های آهنی پایش را کنار گذاشت و بر خلاف آن چه دکتر ها می گفتند که هیچ گاه به طور طبیعی راه نمی رود ، راه رفت و 4 سال طول کشید تا قدم های منظم و بلندی را برداشت و این یک معجزه بود . او یک آرزوی باور نکردنی داشت ،‌ آرزو داشت بزرگ ترین دونده ی زن جهان شود اما با پاهایی مثل پاهای او این آرزو چه معنای می توانست داشته باشد ؟

در 13 سالگی در یک مسابقه ی دو شرکت کرد و نفر آخر شد . در تمام مسابقات دبیرستان شرکت کرد و در تمام مسابقات ، آخرین نفر بود . همه به اصرار به او می گفتند که این کار را کنار بگذارد ، اما روزی فرا رسید که اوقهرمان مسابقه شد.

از آن زمان به بعد ویلما در هر مسابقه ای شرکت کرد و برنده شد .

در سال 1960 او به بازی های المپیک راه یافت ، و آن جا در برابر بزرگ ترین دونده ی زن دنیا که یک دختر آلمانی بود قرار گرفت که تا به حال کسی نتوانسته بود او را شکست دهد . اما ویلما پیروز شد و در دو 100 متر ، 200 متر و دو امدادی 400 متر ، 3 مدال المپیک گرفت .

آن روز او اولین زنی بود که توانست در یک دوره ی المپیک 3 مدال طلا کسب کند ، در حالی که گفته بودند او هیچ وقت نمی تواند دوباره راه برود .

منبع : مجله موفقیت شماره 96 اردیبهشت 85


85/3/29::: 12:3 ص
نظر()
  
  

پنج شنبه 18/3/85 تغییر و تحولاتی در ادره آموزش و پرورش بوستان و گلستان انجام گرفت که بر اساس آن آقای روحانی به جای آقای کمره ای به مقام ریاست منصوب شدند .

ضمن تقدیر و تشکر از زحمات آقای کمره ای و معاونان ایشان آقایان عسگری و بهارلو به ویژه جناب آقای سلیمی معاون آموزش عمومی که در طول سال از راهنمایی های ایشان نهایت استفاده را بردیم ، برای رییس جدید نیز آرزوی موفقیت داریم .

 


  
  

 

مشکلات یادگیری کودکان

بسیاری از کودکان در امر یادگیری با مشکل مواجه می گردند . این مشکل می تواند اختصاصی باشد مانند زمانی که یک کودک در انجام برخی تکالیف خاص مانند خواندن با دشواری هایی مواجه می شود ، یا عمومی باشد مانند زمانی که یادگیری کودک در مجموعه ای از تکالیف کند تر از حد معمول است .

شیوع مشکلات یادگیری چقدر است ؟

راتر و همکاران در یک بررسی دقیق بر بیش از 2000 کودک در جزیره وایت دریافتند که در مجموع 16 % کودکان بین سنین 9 تا 12 سال از معلولیت هایی برخوردار بودند که مانع  پیشرفت تحصیلی آنان می گردید .

کمیته ی بررسی آموزش کودکان و جوانان معلول با خلاصه کردن نتایج این بررسی و سایر تحقیقات چنین نتیجه گرفت که در انگلستان تقریبا از هر 6 کودک یک نفر به توجه ویژه در امر آموزش نیاز دارد. این رقم هم کودکانی را که دارای مشکلات زود گذر در یادگیری هستند و هم آن هایی را که دچار مشکلات دیرپا هستند ، شامل می شود .

در ایالات متحده ، آمار وزارت آموزش و پرورش نشان می دهد که در سال 1987 تقریبا 12 % کودکان بین سنین 3 و 12 سال از خدمات آموزشی ویژه بهره مند شده اند . مشکلات عمده به ترتیب شیوع عبارتند از: نقایص گفتاری ، عقب ماندگی ذهنی ، ناتوانایی های یادگیری ، اختلالات هیجانی ، مشکلات حرکتی ، نقایص شنوایی و نقایص بینایی .

تعریف اختلالات یادگیری

ماهیت مشکلات یادگیری چیست و چگونه می توان دریافت که کودکی دارای مشکل یادگیری هست یا خیر ؟

نمی توان به این سوال ها پاسخ های ساده ای داد . علی رغم تحقیقات فراوان و تلاش بسیار برای دستیابی به یک تعریف هنوز هیچ تعریف عملیاتی قابل قبولی از این که دشواری یادگیری چیست ارائه نگردیده است . هوپر و ویلیس چنین خاطر نشان ساخته اند که این امر ناشی از آن است که دشواری های یادگیری ، مجموعه ی نا همگنی از مشکلات هستند .

منبع : کتاب رویکردی شناختی به مشکلات یادگیری کودکان

نویسندگان : جولی داکرل و جان مک شین

مترجمان : عبدالجواد احمدی و محمود رضا اسدی


  
  

 

21/3/85 اختتامیه فعالیت گروه های آموزش عمومی در سال تحصیلی 85-84 در سالن اجتماعات دبستان اخلاص برگزار شد که طی آن از فعالیت 150 نفر از همکاران منتخب که فعالیت مستمری با گروه ها داشتند تقدیر و تشکر شد و هدایایی به رسم یادبود اهدا شد .

ضمن تقدیر و تشکر از زحمات سرکار خانم کزازی کارشناس گروه های آموزش عمومی و آقای حسین حیدریه مدیر اجرایی ابتدایی  برایشان آرزوی موفقیت دارم .

 


85/3/22::: 11:22 ع
نظر()
  
  

سلام

از تاخیری که داشتم معذرت می خواهم . دوستی پرسیده بود که ارتباط من با اداره ی آموزش و پرورش بوستان و گلستان چگونه است ؟ باید خدمت ایشان عرض کنم من امسال به عنوان سرگروه پایه ی اول و پیش دبستان با گروه های آموزشی این اداره همکاری داشتم .

مطلب پاییین تحقیقی از همکاران دبستان حجاب است :

عنوان تحقیق:ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

پژوهشگران:معصومه شاه‌قلعه-اکرام محمدسعیدی-منیژه دانایی                        نام آموزشگاه:حجاب1

 

مطالعه‌ی علوم سابقه‌ای طولانی داردومتون کهن ازعلاقه‌ی بشر به کندوکاو درطبیعت ودستکاری درآن حکایت می کند.بااین وصف،توجه به علوم پایه وافزون آن به برنامه درسی مدارس،پدیده‌ای است که بعدازانقلاب صنعتی اتفاق افتاد.به علاوه تکنولوژی درزندگی انسان اهمیت پیداکردوتأثیرآن به حدی رسیدکه ادامه‌ی حیات بدون آن غیرممکن شد.دراثراین وضع ،آموزش درمرکزبرنامه‌های آموزشی ونوآوریهای درسی قرارگرفت ودرتصمیم‌گیریهای آموزشی مربوط به آینده نقش مهمی پیدا کرد.استفاده ازرویکردهای جدیدآموزش نیزدرمؤثرترکردن وعمیق‌ترکردن یادگیری مدنظرقرارگرفت.تربیت معلمان باکیفیت بهتر،توسعه‌ی آزمایشگاهها،به‌کارگیری روشهای تدریس مناسبتر ومرتبط‌کردن این دروس بازندگی انسان ازجمله اقداماتی بودکه دردوسه‌دهه‌ی گذشته انجام گرفته وهدف ازاین اقدامات آن بوده است که جایگاه این دروس درذهن دانش‌آموزان ونیزنقش آن درتربیت شهروندانی توانمندوقادربه ادامه‌ی زندگی درجامعه‌ی فرداامکان‌پذیرگردد.تغییردراهداف،درروش تدریس،نحوه‌ی تربیت معلمان،تغییردرکتابهای درسی وبه طورکلی،تغییردررویکردآموزش علوم،ازجمله تغییراتی است که درسالهای اخیردرحوزه‌ی دانش بشری به وجودآمده است.

درکشورمانیز،علیرغم تغییرات چشمگیردرمحتوای مطالب دروس دوره ابتدایی،درروش تدریس آنهاونیزدرتربیت معلمان،ضرورت تغییردرنظام ارزشیابی وطراحی سؤالات به سبک وسیاقی جدید وبارعایت حیطه‌های سه‌گانه‌ی این آموزش،یعنی حیطه‌های دانشی،نگرشی ومهارتی به‌طورکامل درک نشده بود.چنانچه بانگاهی به سؤالات طرح شده به وسیله دست‌اندرکاران این رشته می‌توان دریافت که اکثراین سؤالات،بعددانشی داشته وبرحفظ هرچه بیشترمطالب تدریس شده تأکیددارند.

 اداره‌ی کل سنجش وارزشیابی تحصیلی بادرک این ضرورت که بدون تغییردرنظام ارزشیابی دروس،سایرتغییرات ایجادشده درمحتوا ودرروش چندان کارساز نمی‌تواندباشد.بااجرای پرونده‌ای که هدف ازآن آشنایی معلمان باشیوه‌های نوین طراحی ابزارهای ارزشیابی دراین دروس است.که تلاش برآن بوده که معلمان دوره‌ی ابتدایی رادرجریان تهیه‌ی سؤالاتی قراردهندکه با به کارگیری آنهامی‌تواننداولاً:یادگیری سنجیده‌تری ازمطالب راموجب گرددوثانیاً:نگرش ومهارت لازم رابرای استفاده ازاین دروس درزندگی دانش‌آموزان فراهم نماید.

دررویکردجدیدبه آموزش،اهداف آموزش درسه حیطه‌ی دانستنی،مهارتی ونگرشی مطرح می‌شوند.بدیهی است که سوالهای مربوط به ارزشیابی ازپیشرفت یادگیری دانش‌آموزان نیزبایدبه صورتی طراحی شوندکه ناظربه هرسه حیطه فوق‌الذکرباشند.بنابراین دراین رویکرد،ارزشیابی جزیی ازفرایندیاددهی-یادگیری تلقی می‌شود.یعنی ارزشیابی مستمرازدانش‌آموزان جزیی ازمشغله‌ی فکری وعملی معلم درفرایندروزانه تدریس است وطراحی هرمرحله ازدرس بایدبادرنظرگرفتن این مسأله انجام پذیرد.

1.      ارزشیابی ازدانستنی‌ها:دراین‌قسمت بایدازپرسش‌های فکری وفهمیدنی استفاده وسعی شودازپرسش‌هایی که متکی برحافظه است کمتراستفاده شود.درهرامتحان خوب وقابل‌قبول،اکثرپرسش‌هابایدتفکربرانگیزباشندودانش‌آموزرابامسأله‌ی جدیدی درگیرکنند،بنابراین باتوجه به مفاهیم مندرج درردیف دانستنی هاوبااستفاده ازابزارهای اندازه‌گیری می‌توان سؤالات متنوع ومناسبی راطراحی کرد.البته درتنظیم پرسشهابایددقت کردکه مهارت‌هاونگرش‌هاراتاحدامکان لحاظ کردوازطرح سؤالات به روال سنتی دوری نمود.

2.      ارزشیابی ازمهارت‌ها:باتوجه به اینکه پرورش مهارت‌هاامری تدریجی است،لازم است معلم به هنگام طرح فعالیتها،حدود انتظارات خودراازدانش‌آموزمشخص کند.برای ارزشیابی ازمهارتهامی توان ازچک‌لیست استفاده کردوعملکردموردانتظاررادرهرقسمت ازمهارت‌هابه صورت چندجمله‌ی مشخص درج کرد.

3.      ارزشیابی ازنگرشها:درفرایندیاددهی-یادگیری،آثارونشانه‌هایی وجودداردکه به کمک آنها می توان دریافت که نگرش موردانتظاردردانش‌اموزان پدیدآمده است یانه.ازجمله تمایل به جمع‌آوری واستفاده ازشواهد،تمایل به تغییرعقیده درپناه شواهد،انعطاف‌پذیری ونداشتن تعصب،تمایل به تجدیدنظر در راه‌ها وروشها،کنجکاوی،مسؤولیت‌پذیری،نظم‌وترتیب درکار،همکاری گروهی ومواردمشابه.

بنابراین دراین زمینه نیزمعلم می‌تواند،باتوجه به مفاهیم درج شده دردانستنی‌ها ومهارت‌های موردانتظاراقدام به تهیه لیستی ازنگرشهای موردانتظارنمایدوبازیرنظرداشتن فعالیت‌ها،رفتارهاوعملکرد‌های دانش‌آموزان ازمیزان ونوع نگرش‌های موردنظردرباره‌ی هردانش‌آموز شناخت پیداکند.

     4.      ارزشیابی ازفعالیت‌های خارج ازکلاس:این ارزشیابی باتوجه بانوع فعالیت‌های خارج ازکلاس دانش‌آموزان به صورت فردی یاگروهی صورت می‌گیردوحاصل آن توسط دانش‌آموزان به کلاس درس آورده می‌شود.

درپایان بایدتوجه داشت که درارزشیابی‌هابه تفاوتهای فردی دانش‌آموزان وسبک‌های متفاوت یادگیری وعلائق آنهابایدتوجه کردودرتمام ارزشیابی هااین نکته رابایددرنظرداشت که ملاک اصلی آموزش«یادگیری»ونیز«یادگرفتن راه یادگیری»است،بنابراین،رقابت های فردی بی جا،امتحان مداری ونمره‌مداری،حافظه‌پروری وغیره جایی درارزشیابی های ما نمی‌تواندداشته باشد.

    

منبع

شیوه نوین تحلیل متون درسی وطراحی ابزارهای ارزشیابی،دکترمحمدجعفرجوادی،چاپ 1378،انتشارات مدرسه

 


85/3/15::: 11:29 ع
نظر()