سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به من فرمان داد که نوشتن یهود را یاد بگیرم . [زیدبن ثابت]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :6
کل بازدید :54743
تعداد کل یاداشته ها : 47
103/2/18
7:56 ص
موسیقی

IT در آموزش و پرورش و مشکلات موجود

در گذشته استفاده از تکنولوژی هایی مثل اپک, اورهد, نمایشگر اسلاید, ویدیو و... هیچگاه به طور جدی در کلاس درس مورد استفاده قرار نگرفته است. همه ی معلمان به خوبی می دانند که این تکنولوژی ها فقط در واحد سمعی و بصری مراکز تربیت معلم و یا دانشگاه ها, به عنوان چند واحد درسی ارائه می شد ولی در اجرا, متاسفانه حتی در زمان گذراندن کارورزی مقابل چشم استاد هم این تکنولوژی ها به کار گرفته نمی شوند.

وزارت آموزش و پرورش و ادارات و سازمان های تابعه برای خرید تجهیزات یاد شده به طور جدی اقدام می کنند آن ها هر ساله تعداد زیادی از این دستگاه ها را خریده و بین ادارات و آموزشگاه های تابعه توزیع می نمودند که دستگاه های یاد شده اغلب روی کمد مدیر آموزشگاه بلا استفاده باقی می ماند.

ویدئو و بعضی رسانه های دیگر در ساعات فوق العاده و در حقیقت ساعات غیر درسی استفاده می شوند. مدیران و مربیان پرورشی هنگام استفاده از این وسایل بیشتر قصد سرگرم کردن دانش آموزانی را دارند که به دلایلی کلاس درسی آن ها تشکیل نشده و کمتر هدف آموزشی تامین شده است.

در سال های اخیر حرکت به سمت استفاده از تکنولوژی های جدید با دامنه ای وسیع تر شروع شده است یعنی تصمیم گیری برای تجهیز آموزش و پرورش به تکنولوژی های نوین, از دولت شروع می شود و بعد از وزارت خانه, سازمان, اداره و آموزشگاه به کارگاه ICT منتهی گردیده است.

در فرایند ایجاد کارگاه های ICT بسیاری از مدارس با توجه به رقابت و شاید مسابقه در اخذ تجهیزات, با تغییر ناصحیح کاربری کلاس های درس, یک کارگاه ICT ایجاد کردند و بلافاصله تجهیزات ICT را دریافت نمودند. بعضی از این مدارس به خاطر تبدیل دو کلاس به یک کارگاه اکنون دچار مشکل فضای آموزشی شده اند. از طرفی با توجه به مشارکتی بودن این طرح مدارس ICT مبالغی از سرانه ی مدرسه را صرف ایجاد این کارگاه ها کرده اند که قطعاً با توجه به بالا بودن هزینه ی این کارگاه ها بسیاری از طرح های دیگر کنار گذاشته شده است.

اما از همه مهم تر این که از سال 81 که تجهیزات این کارگاه ها شروع شده تاکنون که در سال تحصیلی 84-83 به سر می بریم هنوز برنامه مدونی از سوی وزارت آموزش و پرورش برای استفاده از این کارگاه ها به آموزشگاه ها ابلاغ نشده است.

شرکت صنایع آموزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش که وظیفه ی خرید و تجهیز را در سطح کشور به عهده داشته است در تیر ماه 83 اعلام نمود که گارانتی دو ساله ی این کامپیوترها به پایان رسیده و لازم به یادآوری است که در هر کارگاه ICT فقط یک دستگاه از نوع پنتیوم چهار بوده و بقیه دستگاه ها از نوع پنتیوم سه می باشد.

ضرورت دارد برنامه مدون از سوی وزارت آموزش و پرورش برای مدارس, ابلاغ گردد تا اهداف این طرح ارزشمند با کیفیت بالا هم چنان در سطح آموزش و پرورش پایدار شود و استمرار یابد.

 

 

منبع: سایت پرتو مهر