سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که دوستی ندارد، اندوخته ای ندارد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :8
کل بازدید :54716
تعداد کل یاداشته ها : 47
103/2/14
3:45 ص
موسیقی

 

مشکلات یادگیری کودکان

بسیاری از کودکان در امر یادگیری با مشکل مواجه می گردند . این مشکل می تواند اختصاصی باشد مانند زمانی که یک کودک در انجام برخی تکالیف خاص مانند خواندن با دشواری هایی مواجه می شود ، یا عمومی باشد مانند زمانی که یادگیری کودک در مجموعه ای از تکالیف کند تر از حد معمول است .

شیوع مشکلات یادگیری چقدر است ؟

راتر و همکاران در یک بررسی دقیق بر بیش از 2000 کودک در جزیره وایت دریافتند که در مجموع 16 % کودکان بین سنین 9 تا 12 سال از معلولیت هایی برخوردار بودند که مانع  پیشرفت تحصیلی آنان می گردید .

کمیته ی بررسی آموزش کودکان و جوانان معلول با خلاصه کردن نتایج این بررسی و سایر تحقیقات چنین نتیجه گرفت که در انگلستان تقریبا از هر 6 کودک یک نفر به توجه ویژه در امر آموزش نیاز دارد. این رقم هم کودکانی را که دارای مشکلات زود گذر در یادگیری هستند و هم آن هایی را که دچار مشکلات دیرپا هستند ، شامل می شود .

در ایالات متحده ، آمار وزارت آموزش و پرورش نشان می دهد که در سال 1987 تقریبا 12 % کودکان بین سنین 3 و 12 سال از خدمات آموزشی ویژه بهره مند شده اند . مشکلات عمده به ترتیب شیوع عبارتند از: نقایص گفتاری ، عقب ماندگی ذهنی ، ناتوانایی های یادگیری ، اختلالات هیجانی ، مشکلات حرکتی ، نقایص شنوایی و نقایص بینایی .

تعریف اختلالات یادگیری

ماهیت مشکلات یادگیری چیست و چگونه می توان دریافت که کودکی دارای مشکل یادگیری هست یا خیر ؟

نمی توان به این سوال ها پاسخ های ساده ای داد . علی رغم تحقیقات فراوان و تلاش بسیار برای دستیابی به یک تعریف هنوز هیچ تعریف عملیاتی قابل قبولی از این که دشواری یادگیری چیست ارائه نگردیده است . هوپر و ویلیس چنین خاطر نشان ساخته اند که این امر ناشی از آن است که دشواری های یادگیری ، مجموعه ی نا همگنی از مشکلات هستند .

منبع : کتاب رویکردی شناختی به مشکلات یادگیری کودکان

نویسندگان : جولی داکرل و جان مک شین

مترجمان : عبدالجواد احمدی و محمود رضا اسدی